Laadpaal/wallbox

Er bestaan ondertussen talloze laadpalen / Wall boxen die allemaal verkocht worden als slimme laders. Wat betekend eigenlijk “slimme” laadpaal. Eigenlijk dat de laadpaal zoveel als mogelijk vermogen van de zonnepanelen gebruikt. In theorie is dit natuurlijk wel de bedoeling. De realiteit ziet er helaas anders uit. De meeste elektrische wagens beginnen maar te laden vanaf 6 amp. Dit wil zeggen bij een mono-fase laadpaal start het laadproces maar vanaf 1380w en de 3 fase pas op 4128w. Dit wil zeggen dat u zonnepanelen deze minimale waarde moeten opbrengen + het verbruik dat er in huis is. De meeste gezinnen hebben 4 kw zonnepanelen op het dak en je moet geen wiskundig genie zijn om te zien dat er maar zelden ‘ Slim ‘ gaat geladen kunnen worden en het tekort komt dan uit het net. Nog erger wordt het bij 3 fase laden.

Onze firma is een erkende verdeler en installateur van Go-e Wall boxen.

Er zijn maar een handvol aanbieders op de markt die het switchen tussen 1 fase en 3 fase kunnen tijdens het laadproces. Wij verdelen de EV charger van SMA en de Go-e charger.

Beide kunnen voorzien worden van een slimme aansturing die het mogelijk maakt om enkel met de overproductie van de zonnepanelen u wagen te laden.

Dit is de meest voordelige manier gezien u energie van het dak de goedkoopste is.

 

 

Verder kan Sma via de externe Home manager zelf gebruik maken van de weersverwachting en het laden uitstellen tot er voldoende zon is.

Ook de combinatie van netstroom samen met zonnestroom ondersteunen beiden merken waardoor deze in staat zijn op een mono-fase aansluiting (max. 5.0kw wettelijk) toch met 7.4kw te laden. (Mix tussen net en beschikbare zonnestroom)

laadpaal
laadpaal
go-e-charger-auto
GO-e controller
GO-e app

De voordelen van de Go-e charger:

 

  • Made in “Oostenrijk” product en Test winnaar
  • Zeer betaalbaar degelijk toestel met uitgebreide mogelijkheden
  • In optie leverbaar met een smartmeter voor het “slimme laden” om enkel op overproductie van de zonnepanelen te laden
  • Leverbaar als vast gemonteerd toestel of mobiel
  • Compatibel met alle standaard elektrische voertuigen (ook moeilijke zoals Renault Zoë enz…)
  • Toestel altijd in sokkeluitvoering zonder kabel
  • Integreerbaar in nieuwe en bestaande zonnestroominstallaties
  • Beschikbar in 11 kW en 22 kW
  • Boostfunctie voor net compatibel eenfasig opladen tot 7,4 kW
  • Bediening en visualisatie via uw smartphone met de Go-e app
  • Kan ook volledig zonder app. gebruikt worden door gekleurde LED-visualisatie
  • RFID chip inbegrepen tot 10 gebruikers
  • Per RFID chip gebruiker downloads verbruik mogelijk
  • Tot 4 laadpalen op 1 aansluiting mogelijk door intern last management  
  • Diverse accessoires leverbaar zoals, Go-e Controller, laadkabel, muursteun, extra RFID chips enz…

De voordelen van de SMA EV Charger op een rij:

  • Compatibel met alle standaard elektrische voertuigen
  • Integreerbaar in nieuwe en bestaande zonnestroominstallaties
  • Alles van één enkele leverancier
  • Opladen tot 22 kW
  • Boostfunctie voor netcompatibel eenfasig opladen tot 7,4 kW
  • Bediening en visualisatie via uw smartphone met de SMA Energy app
  • SMA smart connected mogelijk waardoor u installatie opgevolgd wordt en bij een defect wordt het vervangend toestel automatisch opgestuurd om de uitval zo veel mogelijk te beperken

Fiscale aftrek voor laadpalen

Voor privépersonen en vennootschappen zijn er diverse voordelen voorzien.

Privépersonen:

Vanaf september 2021 krijg je ook als particulier een belastingvermindering wanneer je een laadpaal installeert, die over de jaren daalt van 45% tot 15% van het investeringsbedrag in 2024. De maximale steun die je per laadpaal geniet bedraagt € 1.500.

Ondernemingen:

Ondernemingen (zowel eenmanszaken als vennootschappen) die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 investeren in een publiek toegankelijk en intelligent laadstation kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek. Deze aftrek wordt voorzien in de Wet houdende fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit. De wet werd intussen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 3 december 2021. Wie investeert in een laadstation vanaf 1 september 2021 tot en met 31 december 2022 kan genieten van een kostenaftrek van 200%; wie investeert in een laadstation vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 augustus 2024 kan genieten van een kostenaftrek van 150%. Er zijn wel specifieke voorwaarden verbonden aan de laadinfrastructuur. Lees meer in de rubriek laadpalen van deze steunmaatregel:

Accessoires