Laadpaal

Er bestaan ondertussen talloze laadpalen / wallboxen die allemaal verkocht worden als slimme laders. Wat betekend eigenlijk “slimme” laadpaal. Eigenlijk dat de laadpaal zoveel als mogelijk vermogen van de zonnepanelen gebruikt. In theorie is dit natuurlijk wel de bedoeling. De realiteit ziet er helaas anders uit. De meeste elektrische wagens beginnen maar te laden vanaf 6 amp. Dit wil zeggen bij een mono-fase laadpaal start het laadproces maar vanaf 1380w en de 3 fase pas op 4128w. Dit wilt zeggen dat u zonnepanelen deze minimale waarde moeten opbrengen + het verbruik dat er in huis is. De meeste gezinnen hebben 4 kw zonnepanelen op het dak en je moet geen wiskundig genie zijn om te zien dat er maar zelden ‘ Slim ‘ gaat geladen kunnen worden en het tekort komt dan uit het net. Nog erger wordt het bij 3 fase laden. Er zijn maar 2 aanbieders op de markt die het switchen tussen 1 fase en 3 fase kunnen tijdens het laadproces. Enkel de EV charger van SMA kan via zijn slimme aansturing zelf gebruik maken van de weersverwachting en het laden uitstellen tot er voldoende zon is. Verder is deze ook in staat op een mono-fase aansluiting (max. 5.0kw wettelijk) toch met 7.4kw te laden. (mix tussen net en beschikbare zonnestroom)

laadpaal

De voordelen van de SMA EV Charger op een rij:

  • Compatibel met alle standaard elektrische voertuigen
  • Integreerbaar in nieuwe en bestaande zonnestroominstallaties
  • Alles van één enkele leverancier
  • Opladen tot 22 kW
  • Boostfunctie voor netcompatibel eenfasig opladen tot 7,4 kW
  • Bediening en visualisatie via uw smartphone met de SMA Energy app
  • SMA smart connected mogelijk waardoor u installatie opgevolgd wordt en bij een defect wordt het vervangend toestel automatisch opgestuurd om de uitval zo veel mogelijk te beperken

Fiscale aftrek voor laadpalen

Voor privépersonen en vennootschappen zijn er diverse voordelen voorzien.

Privépersonen:

Vanaf september 2021 krijg je ook als particulier een belastingvermindering wanneer je een laadpaal installeert, die over de jaren daalt van 45% tot 15% van het investeringsbedrag in 2024. De maximale steun die je per laadpaal geniet bedraagt € 1.500.

Ondernemingen:

Ondernemingen (zowel eenmanszaken als vennootschappen) die tussen 1 september 2021 en 31 augustus 2024 investeren in een publiek toegankelijk en intelligent laadstation kunnen rekenen op een verhoogde kostenaftrek. Deze aftrek wordt voorzien in de Wet houdende fiscale en sociale vergroening van de mobiliteit. De wet werd intussen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 3 december 2021. Wie investeert in een laadstation vanaf 1 september 2021 tot en met 31 december 2022 kan genieten van een kostenaftrek van 200%; wie investeert in een laadstation vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 augustus 2024 kan genieten van een kostenaftrek van 150%. Er zijn wel specifieke voorwaarden verbonden aan de laadinfrastructuur. Lees meer in de rubriek laadpalen van deze steunmaatregel: